Yaşam doyumu, her yaş grubunda olduğu gibi üniversite öğrencileri için de önemli bir konudur. Üniversiteyi kazanan öğrencilerin çoğu, yaşadığı yerden farklı bir şehirde bir okul kazanmaktadır. Bu durum öğrencilerin yeni bir yaşama uyum sağlamalarını gerektirmekte ve pek çok gencin yaşamında önemli değişikliklere ve biyopsikososyal sorunlara yol açmaktadır. Üniversite yaşamında öğrencilerin en önemli ve ilk karşılaştıkları sorun ise genellikle “barınma” problemi olmaktadır.
Burada iki temel soru karşımıza çıkmakta. Ev mi Yurt mu? Konuyla ilgili yapılan çalışmalara göz atalım.
Evde kalan öğrencilerin evde kalmaya ilişkin olumlu ve olumsuz görüşleri
Olumlu görüşler
Evin fizik ortamının daha uygun olması
Evde daha özgür davranabilme
Evde fiziksel gereksinimleri karşılamanın kolay olması
Evde sorumlulukların daha az olması
Olumsuz görüşler
Evde fiziki ortamın yetersiz olması
Ev ortamının kişilerarası ilişkiler açısından sorunlara yol açması
Evde sorumlulukların daha fazla olması
Evin konumunun uygun olmaması
Evin giderlerinin ekonomik açıdan yüksek olması
Yurtta kalan öğrencilerin yurtta kalmaya ilişkin olumlu ve olumsuz görüşleri
Olumlu görüşler
Yurtta fiziksel gereksinimleri karşılamanın kolay olması
Yurt ortamının sosyalleşmeyi kolaylaştırması
Yurtta kalmanın eğitim açısından yaşamı kolaylaştırması
Yurtta kalmanın ekonomik açıdan uygun olması
Olumsuz görüşler
Yurtta fiziki ortamın yetersiz olması
Yurt işleyişinden kaynaklanan sorunlarla karşılaşmak
Yurt ortamının kişilerarası ilişkiler açısından sorunlara yol açması
Yukarıda bahsedilen bu başlıklar aslında öğrencinin ve ailenin nelere önem verdiğiyle ilgili olarak önem sırasına göre değişebilir. Asıl önemli noktada budur. Bu çalışmanın bağımsız değişkenleri öğrencilere ait yaş, cinsiyet, sınıf, üniversite bölümü, en uzun süre yaşanılan yer, ekonomik durum, kalınan yere ilişkin olumlu ve olumsuz özellikler, kalınan yerden memnuniyet durumu, fizik ve ruh sağlığı algısı, kişilerarası ilişki algısı ve yaşam kalitesi algısıdır.