Marmara Üniversitesi tarafından yaklaşık 30 bin öğrencinin katılımıyla yapılan ''Üniversite Tercih Anketi'', öğrencilerin hayatlarıyla ilgili çarpıcı sonuçlar ortaya koydu. 14 ilde yapılan ankete göre, öğrencilerin yüzde 54, 55'i seçtikleri bölümden memnun değil. Öğrencilerin yüzde 59,9'unun babalarının istediği bölümü tercih ettikleri belirlendi.
Demokratik anne baba tutumunun gencin psiko-sosyal gelişimini, sorunlar karşısında problem çözme becerilerini, girişimci özelliğini, karar verme becerilerini olumlu yönde etkilemesi; koruyucu ya da otoriter tutum sergileyen anne babanın çocuklarının ise bağımlı çekingen olması ve girişimci duygulardan yoksun, karar vermekte güçlük çeken, dıştan denetime sahip yapı göstermeleri göz önüne alındığında bu sonucun şaşırtıcı olmadığı düşünülmelidir. Görüldüğü gibi anne baba tutumları gençlerin kişilik gelişimlerinin yanında mesleki olgunluk düzeylerini de büyük ölçüde etkilemektedir.
Ülkemizde son dönemde yapılan çalışmalarda da babaların daha çok çocuklarının mühendis olması yönünde baskı yaparken annelerin özellikle kamuda iş imkânı olan mesleklere yönlendirme çabası olduğu ortaya çıkmıştır.
“Ben olamadım sen olacaksın”
Bazı anne-babalar gerçekleştiremedikleri kendi özlemleri ve ideallerini çocuklarının gerçekleştirmesini isterler. Bu durum birçok ailede yaşanmaktadır. Çocuğun ailesi ile iletişimi olumluysa büyük ihtimal ile anne babanın istediğini gerçekleştirmeye yönelik adımlar atılacaktır. Ne yazık ki bu düşüncenin sağlıklı olması güçtür.
“Komşunun çocuğu”
Her apartmanda mutlaka başarılı bir çocuk vardır ve o çocuk her zaman ön plana çıkarılır. Aileler ilk olarak bu karşılaştırmayı terk etmelidir. Her çocuk ayrı bir dünyadır ve her dünyada işlenmeyi bekleyen madenler vardır.
Ailenin Görevleri
· Yaşamının her döneminde olduğu gibi, meslek seçimi sırasında da, çocuğunun yanında yardıma hazır olduğunu hissettirmek.
· Genç, geleceğine ve meslek hayatına ilgisizse, bu alanda kendisini uyarmak, bu konuda düşünmesini sağlamak.
· Genç geleceği hakkında endişeli ise, kendisine güven vererek karar almasında yardımcı olmak.
· Eğer genç çok kararlı ise ve o alanda yetenekli ve istekli ise, anne-babanın arzu ve geleneklerine ters düşse de, onu vazgeçirmemek.
· Gencin seçtiği meslek geçerli değilse ve o alanda elemana ihtiyaç yoksa onu uyarmak.
· Gencin belli bir ilgi veya becerisi varsa, onu nasıl geliştireceğini araştırmak ve bu olanağı kendisine hazırlamak.
· Bu arada çocuğunu daha iyi tanıyabilmek ve ona daha iyi rehberlik edebilmek için okulla, öğretmen ve idarecilerle işbirliği yapmak, onu okul süresince izlemek.