Öğrencilerin birçoğunda ders sırasında dikkat dağınıklığı olabilmektedir. Aynı şekilde kitap okurken bu dikkat dağınıklığı devam eder. Bunun önüne geçebilmek için önemli bir yöntemi size tanıtmak istiyorum. İSOAT
BİRİNCİ ADIM “İZLE” DİR
Bu adım kitapta o konu içinde ne anlatılmak istendiğini anlamak 2-4 dakikalık süreyle hızlı bir “göz atma” işlemidir. Bunun için göz gezdirme tekniğiyle bütün yazıyı değil, konu başlıklarını, koyu dizilen yerleri, resim altlarını okumanız beklenmektedir.
İKİNCİ ADIM “SOR” BASAMAĞIDIR
Bir yazıyı veya konuşmayı daha iyi anlayabilmek için kişinin kafasında sorular sorması gerekir. Kafanızda sorular olmadan bir konuyu anlamanız zordur. Bu sebeple konuyu hızlı okuyarak göz attığınız sırada edindiğiniz izlenime dayanarak sorular çıkartın. Ana ve ara başlıklar kolayca soruya dönüşebilir. Yazıda geçen tanımlar tipik sınav sorularıdır. Ayrıca benzerlik veya farklar ile ilgili sorular çıkartabilirsiniz. Örneğin: Psikoloji dersinde konumuz psikolojinin alt dalları ise önce başlıkları okuyup sonra “psikolojinin alt dalları nelerdir?” sorusunu sormalıyız. Bu sorularla daha sonra sınavda karşılaşmanız muhtemeldir.
Bu sayılanlardan başka “Ne?”, “Nerede?”, “Nasıl?”, “Ne Zaman?” soruları sosyal dersler için tipik sorulardır. Bu soruları bir kâğıda veya 21*14 cm. boyutlarında bir kâğıda veya bir kartona yazın. Bu işlemin 3-4 dakika da tamamlanması gerekir.
ÜÇÜNCÜ ADIM “OKU” ADIMIDIR
Bu aşamada çıkartmış olduğunuz sorulara cevap vererek okuyun ve verdiğiniz cevapları ana fikir ve temel kavramları içine alacak şekilde anahtar kelimelerle kâğıt veya kartonunuza kaydedin. YAŞASIN,
FISTIKÇI ŞAHAP, İSOAT gibi.
Okurken kitabınıza acımayın ve işaretlemeler yapın. Öğretmeninizin önem verdiğini bildiğiniz kısımlara işaretler koyunuz ( + ,yıldız, üçgen ,”önemli “ vb. gibi ). Ana fikir ve temel kavramlara karşı duyarlı olun. Çoğunlukla, sonuç olarak, özetle, her zaman, bu sebeple gibi kelimelerin arkasından konuyla ilgili önemli fikirlerin geldiğini unutmayın.
Bu aşamanın konusunun hacmine göre 15-25 dakika da tamamlanması gerekir.
DÖRDÜNCÜ ADIM “ANLAT” BASAMAĞIDIR
Bu basamakta kitabınızı kapatın aldığınız notlara dayanarak konuyu yüksek sesle anlatın. Bu anlatım sırasında ana fikir, temel kavram ve anahtar kelimelerin ağzınızdan çıkması esastır.
“Nasıl olsa öğrendim “ diye düşünerek bu aşamayı bir zaman kaybı olarak görmeyin. İnsanın hafızasından kaynaklanan sebeplerden ötürü yeni öğrendiklerini yarısından fazlasını ilk bir saat içerisinde unutmaktadır. Hafızanın bu özelliğini yenmek için alınacak tek önlem “uygun tekrarlardır”. Bu aşamada yapılan tekrar hafızada ki yeni bilginin pekişmesine imkân verir. Bu işlemin de 4-5 dakika sürmesi gerekir.
BEŞİNCİ ADIM “TEKRAR “ LARDIR
Bu aşamada not ve kartonlarınızı kaldırarak öğrendiklerinizi anlatmaya çalışın. Hafızanızdan tekrarlamadığınız bilgiyi sınavda hatırlamanız mümkün değildir. Bu sebeple kendinize neyi ne ölçüde öğrendiğinizi dürüst olarak görme ve değerlendirme fırsatı verin. Eğer hatırlayamadığınız yerler varsa bunları not alın ve tekrar göz atın.
Öğrendiğinizden emin olmak için sorunun ana fikri ve anahtar kelimeleri çağrıştırması ve diğer bilgilerin zincirleme olarak hatırlanması gerekir.