Öğrencilerin gelişim süreçlerinde onlara destek olmak hayati önem taşımaktadır. Onlara küçük yaşlardan başlayarak gerek okul yaşamlarında, gerekse aile, öğretmen ve arkadaş ilişkilerinde farkındalık kazandırmak profesyonel öğrenci koçluğu ile gerçekleşebilmektedir.
Türkiye’de 2004 yılına kadar, ağırlıklı olarak öğretmen merkezli yapılan eğitim, 2004 yılında yapılan çalışmalarla öğrenci merkezli olmaya başladı. Öğrenci Merkezli Eğitim yaklaşımı beraberinde öğrenci koçluğu sisteminin de altyapısını oluşturmuştur. Öğrenci farklılıklarını dikkate alarak düşünme becerilerinin geliştirilmesini ve ezbersiz eğitimi ile problem çözebilen, eleştirel düşünebilen, karar verme becerisine sahip öğrencilerin gelişimlerini sağlamak koçluk sistemi ile daha kolay gerçekleşmektedir. Öğrenci ve velinin eğitim sürecine etkin katılımını sağlamak, öğrenci performansının geliştirilmesini sağlamak ve öğrencinin performansını süreç odaklı olarak değerlendirmek bu sistemin temel özellikleri arasında yer almaktadır.
Günümüzde çok kullanılan kavramların kısa açıklamalarını sizlerle paylaşmak istiyorum.
Koç: “İnsanların performanslarını istenilen doğrultuda geliştirebilen, görevlerini yapmasına, meslek seçimine, yeni bir beceri geliştirmesine, problemlerini çözmesine yardımcı olan, insanlara yol gösteren fakat yön vermeyen kişidir” Koçluk: İnsanların performanslarını hedefleri doğrultusunda geliştirebilmeleri için gereken kaynağın, kişinin kendisi olduğunun farkına varmasını sağlayan bir süreçtir.
Öğrenci Koçluğu: Öğrencinin güçlü yanlarını ortaya çıkararak, var olan potansiyelini tam verimle kullanmasını ve şu an bulunduğu konumdan olmak istediği konuma ulaşmasını sağlamak için verilen hizmettir.
Aristoteles’e göre insanın tek günahı, yapabileceği şeyi yapmaması, başka bir deyişle kendi potansiyel gücünü yok saymasıdır. Yunus Emre “Bir ben vardır bende, benden içeri” sözü ile insanların kendilerini sorgulamaları gerektiğini, çözümlerinin kendi içlerinde olduğunu anlatmaktadır. Rumi; “Dünyada ne varsa onların hepsi senin kendi benliğinde, her istediğini kendi içinde ara, çünkü her şey sensin.” sözleri ile koçluğun temel felsefi olan insanın içindekini ortaya çıkarma ve kendini tanımasını sağlama prensibi ile örtüşmektedir. “ Hazırlığın olmadan bir madene bile gitsen, bir habbe alamazsın.” sözü ile de koçluğun hazırlık prensibini açıklamaktadır. “Hangi işe girişirsin de o işte ölüm bile sana hoş gelirse, sevdiğin iş işte o iştir.” sözü ise koçluğun hedef belirleme prensibi ile örtüşmektedir.
Yeni eğitim programlarının ışığında yetişen öğretmenlerin yaptığı koçluk ile öğrenciler, kendi öğrenme stillerinde, zekâ özellikleri göz önüne alınarak beyinlerinin sağ tarafını etkin hale getiren, yaparak yaşatarak öğrenmenin kapılarını açan, öğrenci merkezli etkinliklerle derslerini yapabilecekler. Bu sayede okullar daha eğlenceli hale gelecektir.
En iyi strateji geçmişe değil, şu ana ve geleceğe, probleme değil çözüme odaklanmaktır. Bu stratejiyi de öğrencilere yetişmiş bir öğrenci koçu çok rahat verebilir.