Ülkemizde liselere geçiş sistemi uygulamaları değişse de merkezi sınav sistemi geçiş sisteminin odağında olmaya devam etmiştir. Mevcut sınav sistemine hem ebeveyn hem de öğretmen penceresinden bilimsel çalışmaların ışığında bakalım.
Ebeveynlerin önemli bir kısmı LGS’nin öğrenciler için uygun olmadığını, stres, korku, heyecan gibi duygulara yol açtığını belirtmiş ve sınavı yetersiz bulmuşlardır.
Çoğunlukla sınav yapılmasının gerektiğini düşünmekle beraber bu sınavın süresi ve uygulanışı konusunda değişiklik yapılması gerektiği görüşündedirler. Ebeveynler LGS’ye hazırlık sürecinin çocukların ruh halinde değişimlere yol açtığını, sosyalleşmelerine engel olduğunu belirtmişler.
Öğretmenler LGS’yi şu şeklide yorumlamışlardır;
Ezberci ve sınav odaklı bir sistem anlayışından dolayı ortaöğretime geçişte problemler yaşandığını dile getirilmiştir. Sistemde bulunan öğrenci sayısının fazlalığına değinmiş ve bu dezavantaj olarak görülmüştür. Öğretmen ve fiziki alt yapı eksikliklerinin ortaöğretime geçişte sorunlar yarattığını ve bu yüzden öğrencilere eşit şartlar sunulmadığını ifade etmişlerdir.
Aslında LGS de ve diğer eğitim çıktılarında asıl olan ezberci anlayışı kenara bırakmaktır. Öğretim, belli bir amaç doğrultusunda bilgi verme işidir. Ezber ise, bir metni aynıyla tekrar edebilecek şekilde akılda tutma olarak tanımlanır. Ezberci öğretim, belli bir amaç doğrultusunda, bilgilerin istenildiğinde tekrar edebilecek şekilde zihinde tutulmasını sağlamaya yönelik öğretim şeklidir. Ezbercilikte, bireyin bir bilgiyi zihinde tutabilme yeteneği ön plana çıkar. Mutlak doğru olarak kabul edilen bilgileri, bireyin zihninde kontrol altın da tutması istenir. Zihin, bir bilgi bankası gibi kullanılır. Zihnin hatırlama becerisinin geliştirilmesi dışında bireye faydası yoktur. Ezberci öğretimde özgüveni olmayan, sorunlara çözüm üretemeyen, taklitçi bireyler yetişir. Çünkü birey zihninde sakladığı bilgilerle yeni bir şeyler yaratamaz. Bilgi sorgulanmadan, eleştirilmeden, düşünülmeden depolanmıştır
Eğitim, durağan bir yapıya sahip değildir. Çağın getirdiği teknolojik gelişmeler eğitimde yenilenmeyi ve gelişmeyi zorunlu kılar. Bu nedenle de bütün ülkeler öğretim programlarını vatandaşlarının ihtiyaçlarına göre sürekli değiştirip geliştirmektedirler. Geçmişte yaşanan olumsuz uygulamalar ve yapılan hataların sonuçlarından ders çıkarmak, geleceğe daha aydınlatıcı bakmak için zorunludur.