Rıdvan Eşin
Esnaf Odaları Bidliği
Le Pain
Süleyman Çokay
Köşe Yazarı
Süleyman Çokay
 

İLKOKULDA ÇOCUĞUMA NELER OLUYOR?

Çocuk ve ergen psikiyatristi Prof. Dr. Cem Gökçen son dönemde bizlerin özellikle sahada gördüğü bazı ailelerin yanlış bakış açısını çok güzel analiz etmiş. Bir bölümü sizlerle paylaşıyorum. “Ailelerin kafasını karıştıran konulardan biri de bazı çocukların evde ya da anaokulunda çok sorun yaşamamasına rağmen ilkokulda hem arkadaş ilişkilerinde hem de davranışlarında daha çok sorun yaşaması. Bunun ailelere göre sebeplerinden biri öğretmenin genç ve tecrübesiz ya da emekliliğe yakın ve tahammülsüz oluşu. *Benim kendi klinik tecrübelerimde gördüğüm ise bu nedenin yaklaşık %1 ya da 2 olduğu. Çoğunlukla olan ilkokulun kurallar açısından zorlayıcı ortamının çocuklarda varolan belirtilerin daha belirgin olmasına yol açması. Sınıfta 40-45 dk oturmak, bu sürede dersi takip edip verilen görevleri yapmak, arkadaşlarının sınırlarına dikkat etmek gibi durumlar DEHB ve dürtü kontrol sorunu olan çocukları çok zorlayabiliyor. Anaokulunda sınıf mevcudunun az olması, çoğunlukla 2 öğretmen olması, öğrenme beklentilerinin düşük olması, sorunlara öğretmenlerin hızlı müdahale edebilmesi gibi faktörler çocuklarda anaokul döneminde problemlerin büyümeden kontrol altına alınmasını sağlayabilirken ilkokulda bu çok mümkün olmuyor. *Yine arkadaş ilişkilerinde; öğretmenlerin arkadaşlık ilişkisi kuramayan çocuklara anaokuldaki gibi yakın destek olamayışı (teneffüslerde çocukların dışarıda kendi aralarında oynamaları sebebiyle) arkadaş ilişkisi kurmaktaki zorluklarının belirginleşmesine neden olabiliyor. *Güzel bir örnek; araç kullanmayı öğrenirken ilk boş ya da trafiğin çok az olduğu alanlarda kullanırız. Ama asıl iş trafiğin yoğun olduğu yerde de aracı ustalıkla kullanabilmektir. İlkokul trafiğin yoğunlaştığı ilk yerdir. *Bu sebeple ilkokulda gerek davranış gerek arkadaş edinmekte sorun yaşamaya başlayan çocukların bir çocuk psikiyatristi tarafından değerlendirilmesi gerekmektedir. Eğer ebeveyn olarak sorunların öğretmenden kaynaklandığını düşünüyorsanız okul veya öğretmen değişikliği ilk tercih olarak yapılabilir. Fakat ikinci öğretmen veya okulda da aynı sorunlar varsa gecikmeden bir yardım alınması gerekmektedir.” Tüm bu değerlendirmelere yapılırken asıl çıkış noktamız şu olmalıdır; “Çocuk psikiyatristinin değerlendirmesi öğretmenin, okulun veya diğer velilerin rahat etmesi için değil sizin çocuğunuzun daha sağlıklı bir okul dönemi geçirmesi için gereklidir”
Ekleme Tarihi: 20 Mayıs 2024 - Pazartesi

İLKOKULDA ÇOCUĞUMA NELER OLUYOR?

Çocuk ve ergen psikiyatristi Prof. Dr. Cem Gökçen son dönemde bizlerin
özellikle sahada gördüğü bazı ailelerin yanlış bakış açısını çok güzel analiz etmiş.
Bir bölümü sizlerle paylaşıyorum.
“Ailelerin kafasını karıştıran konulardan biri de bazı çocukların evde ya da
anaokulunda çok sorun yaşamamasına rağmen ilkokulda hem arkadaş
ilişkilerinde hem de davranışlarında daha çok sorun yaşaması. Bunun ailelere
göre sebeplerinden biri öğretmenin genç ve tecrübesiz ya da emekliliğe yakın ve
tahammülsüz oluşu.
*Benim kendi klinik tecrübelerimde gördüğüm ise bu nedenin yaklaşık %1 ya
da 2 olduğu. Çoğunlukla olan ilkokulun kurallar açısından zorlayıcı ortamının
çocuklarda varolan belirtilerin daha belirgin olmasına yol açması. Sınıfta 40-45 dk
oturmak, bu sürede dersi takip edip verilen görevleri yapmak, arkadaşlarının
sınırlarına dikkat etmek gibi durumlar DEHB ve dürtü kontrol sorunu olan
çocukları çok zorlayabiliyor. Anaokulunda sınıf mevcudunun az olması, çoğunlukla
2 öğretmen olması, öğrenme beklentilerinin düşük olması, sorunlara
öğretmenlerin hızlı müdahale edebilmesi gibi faktörler çocuklarda anaokul
döneminde problemlerin büyümeden kontrol altına alınmasını sağlayabilirken
ilkokulda bu çok mümkün olmuyor.
*Yine arkadaş ilişkilerinde; öğretmenlerin arkadaşlık ilişkisi kuramayan
çocuklara anaokuldaki gibi yakın destek olamayışı (teneffüslerde çocukların
dışarıda kendi aralarında oynamaları sebebiyle) arkadaş ilişkisi kurmaktaki
zorluklarının belirginleşmesine neden olabiliyor.
*Güzel bir örnek; araç kullanmayı öğrenirken ilk boş ya da trafiğin çok az
olduğu alanlarda kullanırız. Ama asıl iş trafiğin yoğun olduğu yerde de aracı
ustalıkla kullanabilmektir. İlkokul trafiğin yoğunlaştığı ilk yerdir.
*Bu sebeple ilkokulda gerek davranış gerek arkadaş edinmekte sorun
yaşamaya başlayan çocukların bir çocuk psikiyatristi tarafından değerlendirilmesi
gerekmektedir. Eğer ebeveyn olarak sorunların öğretmenden kaynaklandığını
düşünüyorsanız okul veya öğretmen değişikliği ilk tercih olarak yapılabilir. Fakat
ikinci öğretmen veya okulda da aynı sorunlar varsa gecikmeden bir yardım
alınması gerekmektedir.”
Tüm bu değerlendirmelere yapılırken asıl çıkış noktamız şu olmalıdır;
“Çocuk psikiyatristinin değerlendirmesi öğretmenin, okulun veya diğer velilerin
rahat etmesi için değil sizin çocuğunuzun daha sağlıklı bir okul dönemi geçirmesi
için gereklidir”
Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve aydinyeniufuk.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.