1 milyon 30 bin 195 öğrencinin sınava girdiği LGS sonrasında tercih dönemine girmiş bulunmaktayız. Sınav sonrasında ilk konuşulan matematik ve Türkçe testleri dışındaki testlerin kolay olduğu yönündeydi. Sonuçlar açıklandığında da beklendiği gibi öğrencilerin yüzdelik dilimlerinde aleyhte hareketlilikler net görüldü.
Burada en çok sorulan okulların yüzdeliklerinde ve puanlarında değişiklik olup olmayacağı. Tercihlerde en önemli olay puana göre değil yüzdelik dilime göre hareket etmektir. Genel olarak yüzdelik dilimlerde eğer o ilde yeni bir okul açılmadıysa, kontenjanlarda artış olmadıysa değişiklik olmaz.
2019 yılında hatırlarsanız tüm soruları doğru cevaplayan öğrenci sayısı 565. Bu yüzden bu seneki sonuçlarla bir paralellik söz konusu. Tercihlerde fikir vermesi açısından okulların yüzdelik dilimlerinde oluşacak sapmayı bulmak için 2018 ve 2019 yıllarının arasındaki yüzdelik dilim değişimine bakabiliriz.
Bir başka faydalı olduğunu düşündüğümüz bilgide tercihlerde il geneline değil Türkiye geneli yüzdelik dilime bakmaktır.
SINAVDAN DAHA ÖNEMLİ OLAN ŞEYLER
“Hayat sınavlardan ibaret değil”
Çocukların hayatta başarılı olabilmesi için sosyal alanda gelişmesi önemlidir. Çocukların sosyal alanda gelişmemesi, LGS sonucu ne kadar iyi olursa olsun onun hayat başarısına hizmet etmez. Sınav döneminde birçok aile sınav konsantrasyonunu bozmamak adına çocuklarının her dediğini yaptı ya da çok fazla sorumluluk gerektiren iş vermedi. Artık sorumluluk verme zamanı. Kendiişlerini kendileri planlayabilmeli çocuklar. Böylelikle sınav mücadelesini değil asıl olan yaşam mücadelesini öğrenecekler, psikolojik dayanıklılıkları artacak. Sonuçlar ne olursa olsun onu sevdiğinizi ve sevmeye devam edeceğinizi belirtin, samimi olun. Onu koşulsuz kabul edin. Sınavlar geçicidir ama sonuçları doğru okuyamazsanız çocuğunuz ile ilişkilerinizi kalıcı olarak etkileyebilir. İlerleyen yıllarda sık sık LGS üzerine yorumlar yapmak gençlerin motivasyonunu olumsuz etkileyecektir.
Süleyman Çokay
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Aydın Şube Başkanı
Başak Koleji Müdürü