Günümüzde çevre sorunlarına yönelik yapılan araştırmalarda; sorunların genellikle toplumlardaki bilinç eksikliğinden kaynaklandığı, insanların yaptığı faaliyetler sonucu oluşan çevre sorunlarının yine en çok insanları etkilediği görülmektedir. Çevrenin öneminin ilk vurgulanması gereken yerler okul öncesi kurumlar ve ailelerdir.
Yapılan bir araştırmanın önerisine baktığımızda annelerin özellikle daha önemli bir rol oynaması gerektiği ifade edilmiştir. Bu dönem içinde anneler babalara göre çocukla daha çok birlikte olurlar ve daha yoğun ilişki içindedirler. Bu nedenle sürdürülebilir Kalkınmada etken olarak rol oynayan kadınlara çocukların eğitilmesi konusunda önemli görevler düşmektedir. Çocuk çevresini tanırken anneler tarafından verilmesi gereken doğru mesaj, etrafındaki nesnelerin, kişilerin yani bu ortamın kendine ait olduğu, kendisinin de bu ortamın bir parçası olduğudur. Böylece çocukta çevreyi benimseme, çevreye ait olma kavramı ve duygusu gelişecektir. Bundan sonra ebeveynler tarafından uygulanabilecek adım ise, sorumluluk duygusunun benimsetilmesidir. Bunun için ilk olarak çocuğun gerçek çevresi olan evde, ev ortamım temiz, düzenli ve sağlıklı tutmanın önemi anlatılarak ve uygulattırılarak (oyuncakların düzenli toplanması, evin kirletilmemesi, çöplerin düzenli toplanması, atılmaması) çevreyi koruyucu davranışlar kazandırılabilirler. Bir diğeri ise, kır gezintilerine çıkma, hayvanat bahçesine, parka ya da müzeye gitme, gezilere katılma, tatile çıkma, bahçeye çiçek ya da ağaç dikme, birlikte alışverişe çıkma gibi faaliyetler sonucunda doğayı tanımaları ve çevre kirliliği konusunda bilgilendirilmeleri sağlanabilir. Ayrıca görülen her bitki ve hayvan türünün hayatımız için vazgeçilmez önemini, tükettiğimiz şeylerin tümünün doğadan geldiğini, bir gün gelip tamamen biteceklerini anlatarak onlara doğa sevgisini aşılayabilir, doğayı nasıl kirletmeden yaşayabileceğimiz konusunda özellikle ev ve aile yaşantısında uygulanabilecek bilinçli çevre koruyucu davranışlarla örnek olunabilir
Okullarda neler yapılabilir;
• Kirlilik, tasarruf ve geri dönüşümün öğrenciler tarafından yaşantının bir parçası haline gelebilmesi için fen bilimleri ve diğer derslerde bu kavramların yer aldığı etkinliklere daha fazla yer verilebilir.
• Okullarda yaygın bir şeklide bulunmayan plastik, metal, pil ve cam atık toplama kutularının yaygınlaştırılıp, bu atıkların geri dönüşümüne yönelik yapılacak projelere ağırlık verilebilir.
• Fen bilimleri ve diğer derslerin öğretim programı içerisinde çevre içerikli konularda çevre bilinci ve duyarlılığı arttırmaya yönelik proje ve faaliyetlere daha fazla yer verilebilir.
Küçük bir bilgi:
Yetişkin bir insanın günde 2,5 kilogram suya, 1,5 kilogram yiyeceği gereksinimi olmasına karşılık, 15 kilogram havaya gereksinimi vardır…