Uzaktan eğitim sistemi aslında bir çok üniversitede ve okulda kullanılmakta olan bir yöntemdi. Hatta daha eskilere gidersek öğrencilere posta ile kitapları gönderilir, bunlar üzerinden sınavlara hazırlanılırdı.Mobil öğretim ortamları özellikle sınava hazırlanan öğrencilerin tecrübeli olduğu bir alan. Bir çok öğrenci youtube, instagram gibi platformlarda uzaktan eğitim çalışmalarına katılıyor. Burada aslında bunun gerçek bir uzaktan eğitim olmadığının da altını çizmek lazım.
Ülkemizde de açık lise, açık öğretim fakültesi ve EBA geçmişi toplumun daha rahat bir şekilde uzaktan eğitime geçmesine olanak sağlamıştır. Aynı şekilde uzaktan eğitim programları ile sertifika alınması pandemi öncesinde de revaçta idi.
Burada önemli olan nokta yaş gruplarının özelliklerine göre uygulanması gereken planların, metotların verimliliği ve uygulayıcıların performansıdır.
MEF üniversitesi rektör yardımcısı ve bu konunun uzmanlarından Erhan Erkut hocamın tespitleri çok önemli;
“Araştırmaların tersini göstermesine rağmen, çevrimiçi eğitimin yüz yüze eğitimden daha az etkin olduğu inancı toplumda yaygın. Yıllardır yapılan araştırmaların gösterdiği şu: etkin çevrimiçi öğrenme için sistemli bir tasarım ve geliştirme modeli kullanarak dikkatli bir eğitim tasarımı gerekli. Şu anda verilen acil uzaktan eğitimde ise böyle bir tasarım yok. Ayrıca çevrimiçi öğrenme için yüz yüzeden farklı bir ekosistem, bir “öğrenici destek sistemi” oluşturulması gerek - öğrencilerin ders dışında iletişim kurabilecekleri sanal toplantılar, dersten önce izlenmesi gereken videolar, dersten sonra okunması gereken kaynaklar, ders sırasında kullanılacak oyunlar… Yüz yüze eğitim için kurulmuş kurumların böyle bir destek sistemi oluşturması zaman alacak.”
Öğretmenlerin dikkat etmesi gereken noktalar;
Sadece ders anlatıp çıkmak olmamalıdır. ( bilgi transferi makineleşmiş olur)
Öğrencilerin kendi kendilerini keşfetmesine olanak sağlanmalıdır
Konunun anlaşılıp anlaşılmadığını ölçmek için Mentimeter, Kahoot, Wooclap gibi eş zamanlı oylama/sunum araçları kullanmalıdır.
Sunumda kullanılan görsellerin üzerinde çalışılması , statik görsel yerine olabildiğince animasyon kullanılması yararlı olur.
Anlatılacak olan konu ile ilgili bilgiler dersten önce öğrenciye ulaştırılmalıdır. Derste daha çok uygulamalar, örnekler, soru – cevap üzerinde durulmalıdır.
Öğrencilerin Whatsapp, Google Drive, Padlet gibi sohbet, içerik paylaşımı ve ortak çalışma uygulamaları kullanmaları yararlı olur.