Öğrencilik yaşamında en büyük sorunlardan biri de ders işlenirken dikkatimizin dağılması, konuyla ilgili olmayan hayallere dalınması gelir. Bazen kendi kendimize güldüğümüz de olabilir.
Z kuşağı olarak adlandırılan, şu an ortaokul ve lise döneminde olan öğrenciler özellikle ders sırasında sık sık hareket etme ya da mola verme ihtiyacı hissederler. Ders sırasında alınmayan notlar deneme sınavı ya da yazılı öncesinde öğrencilerin başını ağrıtır.
Ders dinlemeyi maksimum seviyeye çıkaran bir yöntemi sizlerle paylaşmak istiyorum. İ.F.İ.K.A.N yöntemi.
1-İleriye bak (Tahmine çalış):
Öğretmenin anlattıklarından hareketle daha sonra söyleyeceğini önceden tahmin etmeye çalışın. Bunun 4 yararı vardır. * Uyanık kalırsınız * Dikkat kopmalarını önler, dikkatinizi sürdürürsünüz. * Aktif katılımda bulunursunuz. * Motivasyonunuz artar. Üç şekilde ileriye bakmak mümkündür * O gün işleyeceğiniz konuyu okuyarak gelin. * Dersten önce okurken cevaplandırılmasını istediğiniz soruları çıkarın. * Cevap olabilecek şekilde yapılan dinleme çok verimli bir dinlemedir.
2- Fikirler: Önemli konulara kulak kabartmanız anlamına gelir. Ders konusu bir konunun temelini oluşturan belirli fikirleri içerir. Bu fikirlerin neler olduğuna dikkat edin. Genellikle anahtar fikirler örneklerle, açıklamalarla, kanıtlarla desteklenir ve sık - sık tekrarlanır.
3- İşaretler: Okul bir oyundur. Bu oyunun kuralını bilerek ve buna uyarak oynarsanız hem başarılı olur, hem de bu oyundan zevk alırsınız. Öğretmenlerin işaretlerine karşı uyanık olmak okul oyununun en zevkli yönlerinden biridir. Hiçbir öğretmen açık - açık bu sınav sorusudur demez. Ancak önemli konuların işaretini verir. Şöyle ki: Önemli, başlıca, can alıcı, Şunu unutmayın ki, burada esas fikir vs.
4- Katıl: Aktif bir dinleyici olabilmek için eldeki imkânlardan en iyi biçimde yaralanmanız gerekiyor. Bunun için: * Derse zamanımda gelin * Görebileceğiniz, duyabileceğiniz, duyulabileceğiniz ve görülebileceğiniz bir yere oturun. * Öğretmenin anlattıklarına jest ve mimiklerinizle tepki vererek dinleyin. * Anlattığı konuyla ilgilendiğini görmek öğretmeni memnun eder. Böyle bir yolla katılımda bulunmanız aynı zamanda öğretmeni cesaretlendirir.
5- Araştır: *Öğretmene konu ile ilgili sorular sorun. *Konu ile ilgili kendi fikirlerinizi öğretmenimizle veya arkadaşlarınızla tartışın. *Sorularınıza verilen cevabı anlamadıysanız ve tatmin olmadıysanız, yeni sorular sorun ve ek açıklama isteyin. *Aklınıza gelen soruları veya konuyla ilgili yorumlarınızı unutmamak için defterinize not edin!
6- Not tutmak: Not tutmak, duyduklarınıza mantıklı bir çerçeve sağlayarak dersi etkin bir şekilde dinlemenize yardımcı olur. Not tutmanın faydaları. * Not tutmak unutmayı önler. * Not tuttuğunuz zaman önemli konuları araştırma gereği duyarsınız. * Not tutulmadan dinlenilen bir ders büyük ölçüde ziyan edilmiş olur.