Rıdvan Eşin
Esnaf Odaları Bidliği
Le Pain
Süleyman Çokay
Köşe Yazarı
Süleyman Çokay
 

Tatilde ödevin azı karar çoğu zarar

Her tatil dönemi öncesinde tartışılan bir konudur. Ödev verilsin mi? Yoksa verilmesin mi? Verilecekse ne kadar? Ülkemizin öğretim modeli ezbere dayalı ve çok fazla açık uçlu sorulara yer vermeyen bir yapıda. Durum bu şekilde olunca ve asıl hedef olarak “Liselere Giriş Sınavı” ve “Üniversite Giriş Sınavları” belirlendiği için (bu çerçevede sınavların isimlerini yazmayı harf kalabalığı olarak görüyorum) çok soru çözmek test yöntemiyle yerleşmiş bir alışkanlık oldu. Geçerliliği olan bir araştırma sonucuna göre, ödevler başarıyı tetikliyor, ancak, bu etki okul seviyesine ve ödevin niteliğine göre çok ciddi bir farklılık gösteriyor. Şöyle ki; ödevin akademik başarı üzerindeki etkisi 7-12’nci sınıflarda, 1-6’ncı sınıflara göre çok daha fazla. Yani ilkokul yıllarında verilen ödevin başarıya etkisi çok daha sınırlı. Bir diğer önemli sonucu da ödevler için harcanan zamanla başarı arasında doğrusal olmayan bir ilişki bulması. İlkokullarda günlük 40 dakika, ortaokullarda 80 dakika, liselerde ise 120 bilimsel olarak yeterli sürelerdir. Türkiye en çok ödev veren ilk 5 ülke içinde. Bu sonucu akademik başarı ile karşılaştırdığımızda ise çok farklı bir durum çıkıyor. 42 ülke arasında 21.’liğe geriliyoruz. Kore, Japonya, Norveç, İngiltere gibi başarılı ülkeler en az ödev veren ülkeler olarak karşımıza çıkıyor. Sonuç olarak az ödev yapan öğrenciler daha başarılı oluyor. Özellikle 3 saat altında çalışan öğrenciler daha başarılı. Bu veriler TİMSS (Trends in International Mathematics and Science Study- Uluslararası Matematik ve Fen Trendleri Araştırması)’dan alınmıştır. ÖDEV ÜZERİNE *Çocuğun seviyesinin üstünde ve altında ödev verilmemelidir. *Ödevler keşfetmeyi ve anlamayı esas almalıdır. *Ödev öğrencinin sorumluluğundadır. Aile kontrol merkezli olmamalıdır *”Ödevini yaptın mı” sorusu yerine “bu ödevde neler öğrendin diye sormak gereklidir.” *Ödevler tekrar amaçlı değil öğrenme amaçlı olmalıdır ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLANAN ÖĞRENCİLERİN AİLELERİ NELER YAPMALI? *Konuların yetişmeyeceği korkusunu bir kenara bırakın *Tatil dönemini sadece eksik kapatma dönemi olarak görmeyin *Aile saatleri oluşturun, birlikte zaman geçirin *Özel zamanlarına müdahale etmeyin ÖĞRENCİLER TATİLDE NELER YAPILMALI *Mutlaka sinema, tiyatro, müzik etkinliklerine yer verin *Okul dışında ki arkadaşlarınızla bir araya gelmeye çalışın *Büyükleri ziyaret etmeyi unutmayın *Akıllı telefonlardan uzak durmaya çalışın *Her gün mutlaka yerel bir gazete okumaya çalışın. *Süreli dergilere abone olun ( ilgilerinize göre) *Akıl oyunları ile ilgilenin *En çok satan kitaplar listesine bakmayı ihmal etmeyin. İnsan, kendi saadetinin mimarıdır diyerek keyifli tatiller diliyorum. Süleyman ÇOKAY Uzman Psikolojik Danışman
Ekleme Tarihi: 21 Ocak 2018 - Pazar

Tatilde ödevin azı karar çoğu zarar

Her tatil dönemi öncesinde tartışılan bir konudur. Ödev verilsin mi? Yoksa verilmesin mi? Verilecekse ne kadar?

Ülkemizin öğretim modeli ezbere dayalı ve çok fazla açık uçlu sorulara yer vermeyen bir yapıda. Durum bu şekilde olunca ve asıl hedef olarak “Liselere Giriş Sınavı” ve “Üniversite Giriş Sınavları” belirlendiği için (bu çerçevede sınavların isimlerini yazmayı harf kalabalığı olarak görüyorum) çok soru çözmek test yöntemiyle yerleşmiş bir alışkanlık oldu.

Geçerliliği olan bir araştırma sonucuna göre, ödevler başarıyı tetikliyor, ancak, bu etki okul seviyesine ve ödevin niteliğine göre çok ciddi bir farklılık gösteriyor. Şöyle ki; ödevin akademik başarı üzerindeki etkisi 7-12’nci sınıflarda, 1-6’ncı sınıflara göre çok daha fazla. Yani ilkokul yıllarında verilen ödevin başarıya etkisi çok daha sınırlı. Bir diğer önemli sonucu da ödevler için harcanan zamanla başarı arasında doğrusal olmayan bir ilişki bulması.

İlkokullarda günlük 40 dakika, ortaokullarda 80 dakika, liselerde ise 120 bilimsel olarak yeterli sürelerdir.

Türkiye en çok ödev veren ilk 5 ülke içinde. Bu sonucu akademik başarı ile karşılaştırdığımızda ise çok farklı bir durum çıkıyor. 42 ülke arasında 21.’liğe geriliyoruz.

Kore, Japonya, Norveç, İngiltere gibi başarılı ülkeler en az ödev veren ülkeler olarak karşımıza çıkıyor. Sonuç olarak az ödev yapan öğrenciler daha başarılı oluyor. Özellikle 3 saat altında çalışan öğrenciler daha başarılı. Bu veriler TİMSS (Trends in International Mathematics and Science Study- Uluslararası Matematik ve Fen Trendleri Araştırması)’dan alınmıştır.

ÖDEV ÜZERİNE

*Çocuğun seviyesinin üstünde ve altında ödev verilmemelidir.

*Ödevler keşfetmeyi ve anlamayı esas almalıdır.

*Ödev öğrencinin sorumluluğundadır. Aile kontrol merkezli olmamalıdır

*”Ödevini yaptın mı” sorusu yerine “bu ödevde neler öğrendin diye sormak gereklidir.”

*Ödevler tekrar amaçlı değil öğrenme amaçlı olmalıdır

ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLANAN ÖĞRENCİLERİN AİLELERİ NELER YAPMALI?

*Konuların yetişmeyeceği korkusunu bir kenara bırakın

*Tatil dönemini sadece eksik kapatma dönemi olarak görmeyin

*Aile saatleri oluşturun, birlikte zaman geçirin

*Özel zamanlarına müdahale etmeyin

ÖĞRENCİLER TATİLDE NELER YAPILMALI

*Mutlaka sinema, tiyatro, müzik etkinliklerine yer verin

*Okul dışında ki arkadaşlarınızla bir araya gelmeye çalışın

*Büyükleri ziyaret etmeyi unutmayın

*Akıllı telefonlardan uzak durmaya çalışın

*Her gün mutlaka yerel bir gazete okumaya çalışın.

*Süreli dergilere abone olun ( ilgilerinize göre)

*Akıl oyunları ile ilgilenin

*En çok satan kitaplar listesine bakmayı ihmal etmeyin.

İnsan, kendi saadetinin mimarıdır diyerek keyifli tatiller diliyorum.

Süleyman ÇOKAY

Uzman Psikolojik Danışman

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve aydinyeniufuk.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.