19. Milli Eğitim Şurası 02-06 Aralık 2014 tarihlerinde Antalya'da toplandı. Milli Eğitim Şuraları, zaman içinde alınan kararların birçoğu tavsiye olarak kalsa da eğitim sistemimize şekil veren en önemli kurullardır.
19. Milli Eğitim Şurası, AKP iktidarında düzenlediği üçüncü eğitim şurası olacaktır. Önceki eğitim şuralarının yapılandırılmasına bakılırsa, yine TBMM'de yasalaştırılacak olan bazı kararların şura yoluyla meşrulaştırılacağı bir dönemin bizi beklediğini tahmin etmek zor değil. MEB, eğitimdeki en büyük dönüşümlerden biri olan "12 Yıllık Kesintili Zorunlu Eğitim" yani 4+4+4 modelini 18. Eğitim Şurasında alınan kararlara bağlamıştı.
Şimdi bu şurayı ve gündem maddelerini yeni bir takım zorlamaların ve dayatmaların ön hazırlığı olarak değerlendirmek hiç de yanlış olmayacaktır. Büyük ihtimalle gerçekleştirilecek uygulamalar ve eğitimin özelleştirmelerine yeni gerekçeler bu şura yoluyla oluşturulacaktır.
Bir süredir siyasal iktidarın kadrolaşmasını yürüten Eğitim Bir-Sen’in yarattığı tartışmanın "Karma eğitimin zorunlu olmaktan çıkarılması" olduğu bilinmektedir. Eğitim Bir-Sen’in ve diğer yandaş sivil kuruluşların delegasyon ağırlığından oluşan 19. Milli Eğitim Şurası’nda
Gündem1. Öğretim Programları Ve Haftalık Ders Çizelgeleri: Alınan karalar;
a) Değerler eğitimi bahane edilerek zorunlu dini eğitimin okul öncesini de kapsayacak şekilde genişletilmesi,
b) Devlet okulları talebi karşılamıyor bahanesiyle özel imam hatip ortaokulları ve liselerinin açılması,
c) Alevilik başlığında müfredatların güncellemesi ve anadilde eğitim tavsiyeleri,
d) TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinin ve 4. sınıfta 2 saat anlatılan İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersi kaldırılarak, bu derslerin içeriklerinin Sosyal Bilgiler derslerinin içine alınması,
e) Osmanlı Türkçesi’nin liselerde zorunlu ders olarak bütün liselerin öğretim programlarında yer alması
Gündem 2. Öğretmen Niteliğinin Artırılması; Alınan karalar;
a) Öğretmen alımlarında Eğitim Fakültesi mezunu olma koşulunun kaldırılarak yerine her lisans mezununun öğretmen olabileceği bir siteme geçilmesi,
b) Öğretmenlerin “nitelikleri” üzerinden ayrımcılığa tabi tutulmalarını sağlayacak düzenlemeler yapılması, (yandaş olanı tarafsız olandan ayırma çabalarına tavsiye kılıfı)
Gündem 3. Eğitim Yöneticilerinin Niteliğinin Artırılması; Alınan karalar;
a) Eğitimci olmayanların da eğitim kurumu yöneticisi olabilmesini sağlamak,
b) Mülakat temelli görevlendirmelerine yandaşlık zemininde meşruiyet kazandırmak,
c) Verilen emri sorgusuz uygulayan kukla idarecilerle öğretmenler üzerindeki baskıyı arttırmak
Gündem 4. Okul Güvenliği; Alınan karalar; karma eğitimin kaldırılmasına meşruluk kazandırmak amacıyla,Karma eğitimin, karşı cinse ilgiyi artırdığı, bu durumun ise güvenlik ve disiplin sorunu yarattığı, okullarda şiddet ve akademik başarıyı engellediği ve kız öğrencilerin okullaşma oranlarına olumsuz etkilediği gerekçesi ile Karma Eğitimin kaldırılarak, ayrı kız-erkek okullarının açılması,
İstanbul Milletvekili Fatma Nur Serter, 19. Milli Eğitim Şurası ile ilgili değerlendirmelerde bulunarak Şura’nın, AKP’nin tetikçilerinin ve taşeronlarının şov alanı olmadığını ve olmasına izin verenlerin bu skandalın bir parçası olduklarını söyledi,
19. Milli Eğitim Şurası, "milli eğitim değil, 'dini eğitim' şurasına dönüşmüştür” dediği Şura ile ilgili tespit ve değerlendirmeleri şöyle:
Eğitimin temel sorunları, dar boğazları, nitelik yetersizlikleri, uluslararası sıralamalardaki geriliği, öğretmen sorunları gölgede bırakılarak, eğitimin nasıl dinselleştirileceği ve çocuklarımızın yaşam tarzının nasıl biçimlendirileceği Şura’dan çıkan temel mesajı oluşturmuştur.