Eğitim öğretim faaliyetlerinin sonuna geldiğimiz bu dönemde akademik kaygılardan önce çok daha önemli olan bir durum söz konusu; “psikososyal olumsuzluklar”
Sınava hazırlık grupları bir yandan sınav heyecanı ve değişen sınav sistemleri ile mücadele ederken ara sınıflar da yüz yüze gelememenin motivasyon eksikliğini ne yazık ki hissettiler.
Ergenlik dönemi içerisinde bulunan lise öğrencilerinin duygu, düşünce, davranış boyutları üzerinde pandemi sürecinin etki düzeyini tespit etme amacı taşıyan bir araştırma sonucuna dikkat çekmek istiyorum.
* Pandemi sürecinden en fazla kız öğrencilerin etkilendiği görülmektedir.
* Sınıf değişkenine göre pandemi sürecinin etkisi en fazla 9. sınıflar üzerinde görülmekte ve sınıf
düzeyi yükseldikçe pandemi sürecinin etkisi azalmaktadır.
*Kalabalık ailelerde pandemi sürecinde kurallara uyma ve uymayanları uyarma davranışları daha fazladır.
*Ekonomik düzeyin, pandemi sürecinin etkisini hissetme konusunda bir etken olduğu ortaya çıkmıştır.
Sonuç olarak;
Pandemi ve benzeri küresel salgınlara karşı dayanıklılık hazırlıklı olmak ile mümkündür. Diğer yandan çözümler ancak ve ancak öğrenilmiş çaresizlik yerine öğrenilmiş güçlülüğe sahip bireylerle mümkün olabilir. Eğitim çatısı altında değerlendirilebilecek kişisel çözümler olarak ise, mizah yeteneğinin ve iletişim becerilerinin güçlendirilmesi, yoga, meditasyon, hobi, spor yapmak benzeri düzenlemeler gerçekleştirilebilir.